Thursday 17 May 2012

.::Tips Mudah Turunkan Tekanan Darah::.

AssalamualaikumWBT ,

Kesihatan adalah sesuatu yang penting dlam hidup kita ,kaya macam manapun seseorang itu tidak akan bahagia kalau mengalami peyakit .Maka pengamalan  gaya hidup sihat dalam kehidupan kita seharian amatlah penting.


Salah satu penyakit yang kita khuatirkan dan sedia maklum ialah Tekanan darah tinggi.Tekanan darah tinggi ini juga dikatakan penyakit berangkai yang dikaitkan dengan kencing manis serta sakit jantung.  Kali ini, saya ingin kongsikan mengenai cara mudah bagi menurunkan tekanan darah.

Petuanya ialah kunyahlah beberapa biji kismis. Kismis adalah manisan semulajadi yang amat berkhasiat. Ia tiada kolestrol dan lemak serta rendah kandungan garamnya. Kismis membekalkan tubuh badan dengan banyak vitamin dan bahan mineral yang penting seperti zat besi, potassium, magnesium, kalsium dan vitamin (B1, B3 dan B6). Segenggam kismis (lebih kurang 60 biji) mengandungi 1 gram serat dan 212 miligram potasium. Komposisi ini adalah berpadanan dengan saranan Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH).

Kismis juga merupakan makanan kegemaran Nabi.Biarpun saiznya kecil,namun manfaatnya cukup besar sehinggakan Nabi Muhammad S.A.W sendiri pernah bersabda,"Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi,maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".


 Selain menguatkan ingatan, kismis juga boleh membantu mengurangkan tekanan darah.
Polifenol, sejenis antioksidan yang kuat terkandung di dalam makanan berasaskan anggur seperti kismis dan jus boleh mendatangkan kesan yang baik darisegi
kesihatan kardiovaskular seseorang termasuk menurunkan tekanan darah.


Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment