Sunday 20 May 2012

.::Takwa Adalah Jalan Keselamatan ::.

Takwa merupakan kumpulan dari semua kebaikan dan pencegah segala kejahatan, dengan ketakwaan,seorang mukmin akan mendapat dukungan dan pertolongan dari ALLAH.


ALLAH S.W.T berfirman:
إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ
“sesungguhnya ALLAH berserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berbuat kebaikan(muhsinin)”(surah an-nahl:128).



ALLAH juga menjanjikan rezeki yang yang baik dan jalan keluar dari semua kesusahan.


ALLAH s.w.t berfirman:

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

[Surah At-Talaq, ayat 2 - 3.]

Ketakwaan juga merupakan tuntunan yang diwasiatkan ALLAH bagi semua hamba-Nya ,sama ada yang terdahulu mahupun yang akan datang.sesiapa yang iltizam dengannya maka ia beruntung ,dan sesiapa yang menolak maka akan binasa dan penuh keriugian




Firman ALLAH SWT.

 





“....dan sungguh kami telah mewasiatkan(memerintahkan) kepada orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan (juga) kepada kamu;bertakwalah kepada ALLAH.tetapi jika kamu kafir maka (ketahuailah),sesungguhnya apa yang di langit dan apa yang di bumi hanyalah kepunyaan ALLAH dan ALLAH Maha Kaya Lagi Maha Terpuji”(surah an-nisa;131)

No comments:

Post a Comment