Saturday 12 May 2012

Apakah Hukum Sambut Hari Ibu?? Mari Kita Bersama Mengetahui

Assalamualaikum ,



        Ramai antara kita rakyat di Malaysia yang menyambut hari Ibu yang di raikan  setiap  tahun pada bulan Mei ahad minggu kedua.Persoalannya dari manakah asal usul Sambutan hari Ibu ini ,adakah ia ajaran Islam ?? jawapannya  sama sekali TIDAK,Ia bukan ajaran Islam .Hukum menyambutnya  adalah HARAM .


Untuk mengetahu lebih lanjut ,Mari kita sama-sama mendengar apa kata Ustaz Azhar idrus ,seorang Ulama yang cukup terkenal dan di kasihi rakyat .




Semoga kita semua dapat penjelasan dan kefahaman  tentang isu ini .Bagi saya sambutan Hari Ibu adalah setiap hari ,Bukan nak sambut hanya sekali setahun seperti yang di rayakan orang Kristian .Ingat !!SETIAP HARI  adalah hari Ibu ,jasa Ibu terlau tinggi dan agung ,tak dpt kita mambalas jasa ibu  walau  setitik air susu nya ,Subhanallah .


 Diriwayatkan daripada Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata: “Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad SAW: “Apakah perbuatan disukai oleh Allah?” Lalu Baginda bersabda: “Sembahyang pada waktunya.” Kemudian apa?” tanya saya lagi. Baginda menjawab: “Berbakti kepada kedua ibu bapa.” Saya bertanya: “Apa lagi.” Jawab Baginda: “Berjihad pada jalan Allah.”


 Sahabat Nabi SAW, Abdullah bin Amru bin 'Ash berkata: “Pada suatu hari seorang lelaki menghadap Rasulullah SAW, memohon izin untuk ikut berjihad bersama Baginda. Lantas Rasulullah SAW bertanya kepada lelaki itu: “Adakah orang tuamu masih hidup?” Jawabnya: “Ya, mereka masih hidup.” Rasulullah SAW bersabda: “Ðalam diri orang tuamu itulah terdapat nilai jihad.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Dalam satu Kisah ,berlaku pada zaman Rasulullah saw,Ðalam suatu musim haji, kelihatan seorang pemuda sedang mengelilingi Kaabah sambil mendukung seorang perempuan tua di belakangnya. Wanita tua itu kelihatan uzur sekali. Ðia adalah ibu kepada pemuda itu dan kedua-dua orang tuanya sedang mengerjakan ibadah haji. Sambil berjalan mengelilingi Kaabah, pemuda itu berkata kepada ibunya, “Sebenarnya saya adalah kenderaan yang tidak pernah ada perasaan takut ataupun menyusahkan tuannya. Kalau unta-unta yang dikenderai manusia akan berlari bertempiaran apabila takutkan sesuatu, tetapi saya sebagai kenderaan ibu, saya tidak akan lari. Ibu telah melahirkan saya menyusukan saya. Pengorbanan ibu sangat besar.”

Secara kebetulan sewaktu pemuda itu mendukung ibunya, seorang sahabat Nabi Muhammad SAW bernama Ibnu Abbas sedang berada di situ. Pemuda itu bertanya kepada Ibnu Abbas, “Adakah tuan melihat saya ini anak yang sudah membalas jasa ibu saya?” Ibnu Abbas menjawab, “Belum. Saudara belum dapat membalas jasa ibu saudara apabila dibandingkan sewaktu dia sakit melahirkan saudara dahulu.”

Mendengarkan penjelasan Ibnu Abbas, pemuda itu diam seketika. Ðia menyedari dia tidak mampu membalas segala jasa ibu kepadanya. Lalu dia meneruskan tugasnya itu sehingga selesai mengerjakan ibadah haji itu. Pengorbanan ibu bapa amat besar nilainya. Ianya tidak mampu dibalas dengan apa bentuk pengorbanan yang kita lakukan. Berdoalah kepada Allah Taala agar Ðia akan mengampunkan segala kesalahan kedua ibu bapa serta memberi kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.



Subhanallah ,semoga kita termasuk dalam golongan hamba2 Allah yang di beri petunjuk ,Ameen 

1 comment:

  1. enrty yg paling tip top ,bkn copy paste kn ? hehehee.....

    ReplyDelete