Tuesday 15 November 2011

Kenapa Imam Syafie Bertongkat Pada Usia 40 Tahun..








Ketika mencapai usia 40 tahun,Imam Syafie mula berjalan menggunakan tongkat.Ketika ditanya apa sebabnya, padahal tubuhnya masih gagah,beliau berkata:

"Supaya aku selalu ingat bahawa aku adalah musafir menuju akhirat.Demi Allah,aku melihat diriku umpama seekor burung yang dipenjarakan dalam sangkar yang terbuka pintunya,tetapi kakiku masih terik...at di sangkar itu.Sesungguhnya, aku tidak ingin lagi untuk terus bermukim di dunia, tidak kuizinkan lagi teman-temanku memberi hadiah ,atau mengingatkan aku akan nikmat dunia ini...kecuali sekadar keperluan yang wajib bagiku!"

"Dunia ini adalah tempat persinggahan sebelum alam akhirat yg kekal abadi.
Dunia ini cuma temapt bermain dan bergurau senda.Segalanya di dunia ini tidak 
akan kekal abadi."

Dalam satu potong ayat al-Quran ada menyebut:

"(Ingatlah) Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau.
Dan jika kamu beriman serta bertakwa, Dia (Allah) akan memberikan kepada 
kamu pahala kamu, dan Dia (Allah) tidak akan meminta kepada kamu harta-harta
kamu"

"The life of this world is but play and pastime, but if you believe (in 
the Oneness of Allah Islamic Monotheism), and fear Allah, and avoid 
evil, He will grant you your wages , and will not ask you your wealth." 

Holy Quran;Surah Muhammad (47:36) 

Allahu Robbi SubahanAllah...Hebatnya Imam Syafie Dengan Sifat Tawadhuknya...

No comments:

Post a Comment